![](/media/lib/529/n-nadruk-e89b5620908d432b6b413e7afd3e988b.jpg)
Cukier i przypadek pozwolą na szersze zastosowanie elektroniki w biomedycynie
28 listopada 2022, 10:29Podzespoły elektroniczne tworzy się integrując olbrzymią liczbę urządzeń na płaskim podłożu. Przemysł używa i doskonali tę technikę od dziesięcioleci. Jednak pojawia się coraz większe zapotrzebowanie na podzespoły elektroniczne o zakrzywionych kształtach, które byłyby lepiej dostosowane do zastosowań biologicznych czy medycznych. Z pomocą może przyjść tutaj... rafinowany cukier.
Nowa metoda chłodzenia układów scalonych
5 stycznia 2007, 11:33Firma Kronos Advanced Technologies, wspomagana przez Intela i Uniwersytet Waszyngtona, pracuje nad nową metodą chłodzenia układów scalonych. Podobnie jak w tradycyjnych systemach, korzystających z wentylatora i radiatora, chłodziwem ma być powietrze.
![Z lewej widoczne zakłócenia w pojedynczej warstwie, z prawej - ich redukcja w dwóch warstwach© IBM](/media/lib/24/1205169035_982528-e577b6a2a4695a419c684891180e147f.jpeg)
Co dwie warstwy, to nie jedna
10 marca 2008, 17:07Inżynierom IBM-a udało się pokonać jedną z najpoważniejszych przeszkód stojących na drodze wykorzystaniu grafitu do produkcji obwodów elektrycznych. Odkryli oni w jaki sposób zapobiec interferencji, do której dochodzi, gdy podzespoły wykonane z grafenu - dwuwymiarowej struktury grafitu o grubości zaledwie jednego atomu - zaczynamy coraz bardziej pomniejszać.
![Mikrofotografia nanodetektora glukozy](/media/lib/42/nanocube1-715b78eb465c4c5f1270b213039d3b85.jpg)
Nanotechnologiczny glukometr
25 stycznia 2009, 00:56Badacze z Uniwersytetu Purdue prezentują nanotechnologiczny implant pozwalający na pomiar poziomu glukozy we krwi. Urządzenie jest nie tylko wyjątkowo zminiaturyzowane, lecz także rekordowo czułe.
![](/media/lib/46/model-s-085bf166735ead3e1fe6d68854e9d873.jpg)
Toyota współpracuje z Teslą
21 maja 2010, 10:53Toyota zawarła porozumienie z producentem elektrycznego samochodu sportowego Tesla Roadster, firmą Tesla Motors. Na jego podstawie oba przedsiębiorstwa będą wspólnie rozwijały pojazdy elektryczne.
![](/media/lib/77/grafenowy-papier-f5a550c26b98dac2215a585fe361565e.jpg)
Grafenowy papier mocniejszy niż stal
21 kwietnia 2011, 12:31Na University of Technology w Sydney powstaje tzw. grafenowy papier - stworzony z grafitu materiał, który jest cienki jak papier i 10-krotnie bardziej wytrzymały niż stal. Pojawienie się takiego materiału będzie miało olbrzymi wpływ na przemysł samochodowy, lotniczy czy elektryczny.
![](/media/lib/156/n-volt-e727f9fd37dc78c21303afc3ef678c47.jpg)
Bardzo oszczędna hybryda
4 kwietnia 2013, 16:14Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) uznała, że spalanie hybrydowego Chevroleta Volt wynosi 98 MPG, czyli 2,4 litra na 100 kilometrów. Tymczasem General Motors, producent Volta, informuje, że wiele osób korzystających z tego pojazdu donosi o jeszcze mniejszym spalaniu.
![](/media/lib/87/n-zagiel2-73d91a109a9f8f843b5e399825aff86b.jpg)
Laser poruszył grafen
29 maja 2015, 09:07Gdy Yongsheng Chen z Uniwersytetu Nankai w chińskim mieście Tianjin i jego koledzy cięli za pomocą lasera grafenową gąbkę, ze zdumieniem zauważyli, że gąbka się porusza. Zaskoczyło ich to, gdyż laser służył to usuwania pojedynczych molekuł, a gąbka miała kilka centymetrów grubości, powinna więc być zbyt duża, by światło lasera mogło ją poruszyć.
![](/media/lib/268/n-zapylanie-dronem-0e2498beb8e3960c58ac5c5ee0871b0e.jpg)
Zapylanie dronem
10 lutego 2017, 11:33Naukowcy z Japonii zapylają lilie dronami wielkości pszczół. Na ich spodniej części znajdują się końskie włosie oraz żel jonowy, który jest na tyle lepki, by przenieść pyłek z jednego kwiatka na następny.
![](/media/lib/349/n-liogniwo-2adab33a19e23e63fa192a360eeab9a1.jpg)
Tanie ogniwa paliwowe konkurencją dla silników spalinowych?
9 maja 2019, 08:59Postępy na polu ogniw paliwowych mogą spowodować, że technologia ta będzie na tyle tania, że w niedalekiej przyszłości zastąpi silniki spalinowe, uważają naukowcy z University of Waterloo. Informują oni o powstaniu ogniwa paliwowego, które może pracować co najmniej 10-krotnie dłużej niż dotychczas stosowane technologie